Acupunctuur

Wat is acupunctuur?

Acupunctuur is één van de populairste alternatieve geneeswijzen van de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG). Het bestaat al duizenden jaren, er zijn weinig andere geneeswijzen met een zo lange rijke historie. Acupunctuur is gericht op een holistische benadering van de mens. Dat betekent dat lichaam en geest als één geheel worden beschouwd.

Alle processen in de mens, lichamelijk, emotioneel en geestelijk, zijn met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar voortdurend.

Door verschillende oorzaken kunnen blokkades, overschotten of tekorten in de energie ontstaan met pijn, ongemak en/of ziektes als gevolg. Bij normale omstandigheden kan het lichaam deze disbalans terug in evenwicht brengen. In geval van ziekte is het lichaam niet in staat om het evenwicht te herstellen.

Acupunctuur (Acus=naald Punctum= prik) kan hierbij goed helpen.

De acupuncturist plaatst de naalden op bepaalde acupunctuurpunten in het lichaam. De punten bevinden zich op energiebanen/meridianen. Alle banen bij elkaar vormen een energienetwerk waar acupunctuurpunten op liggen. De acupunctuurpunten staan in contact met een orgaan en hebben allemaal een bepaalde functie. De acupuncturist, kan met behulp van naalden energieën beïnvloeden, stimuleren of afremmen, verstoringen harmoniseren.

Acupunctuur

• Verhoogt de weerstand.
  • Vermindert stress en zorgt ervoor dat de gevolgen hiervan makkelijker door het lichaam opgevangen kunnen worden.
  • Vermindert pijn en stimuleert de levensenergie.

Hoe ziet een acupunctuur behandeling eruit?

De therapeut zal een uitgebreide intake/ anamnese afnemen waarbij de pols gevoeld zal worden en tong bekeken zal worden. Afhankelijk van de diagnose kan de therapeut verschillende technieken en methoden tijdens de behandeling toepassen. Electro-acupunctuur, moxa, cupping en Chinese kruiden zijn een paar voorbeelden. De meest kenmerkende methode is het gebruik van dunne steriele naalden.

Electro-acupunctuur

Bij Electro-acupunctuur maakt men gebruik van verschillend stroomvormen. De acupunctuurnaalden worden door middel van elektrische geleidingskabels met een stimulatietoestel verbonden waarbij de stroomimpulsen de werking van de naalden versterken. Electro-acupunctuur wordt toegepast bij: Pijn van alle aard, Stimulatie van de acupunctuurpunten, Revalidatie, neuralgieën, gewrichtspijnen, inflammatie, etc.

In het Karlinkski instituut in Zweden werd deze stimulatie uitgebreid onderzocht en kwam men tot de constatatie dat Electro-acupunctuur een gelijkaardig effect heeft als een pijnstiller. Door het vrijkomen van bepaalde neurotransmitters (stoffen) in het lichaam, kan Electro-acupunctuur pijnklachten verlichten zonder enige nevenwerking.

Moxa

Moxa is gemaakt van het kruid bijvoet. Bij deze techniek wordt het kruid verbrand om warmte en energie op te wekken. De energiestroom wordt hierdoor gestimuleerd. Moxa heeft een heilzame werking bij o.a.: blessures, gewrichtspijnen, vermoeidheid, littekens en slapeloosheid.

Cupping

Cupping is het vacuum zuigen van de huid. De speciale cups worden verwarmd en zuigen zich vast aan de huid. Hierdoor wordt de doorbloeding versterkt, de spieren en de huid worden beter gevoed waardoor het lichaam zich van afvalstoffen kan ontdoen. Cupping wordt veelal toegepast bij o.a. pijn, rug- en schouderklachten, sportblessures en griep.

Chinese kruiden

Kruiden zijn voor vele aandoeningen inzetbaar. In de kruidengeneeskunde zijn er kruiden die versterken of voeden, slijm oplossen, de spijsvertering of de bloedcirculatie bevorderen. Ook bij moeilijke behandelbare aandoeningen kunnen kruiden tot opmerkelijke verbeteringen leiden. Vroeger moest je zelf aan de slag met het koken van kruiden. Tegenwoordig zijn deze kruiden al verwerkt tot tabletten of capsules.

Acupunctuur bij sport of sportletsel

Er zijn al sporters die dankbaar gebruik maken van de diensten van een acupuncturist. Om voor een wedstrijd of evenement een extra energieboost te krijgen, laten sommige voetballers, lange afstandlopers of andere sporters zich door een acupuncturist behandelen. Acupunctuur kan de fysieke prestaties op zich bevorderen. Alle lichamelijke processen die aan de basis van een sportprestatie liggen, worden door acupunctuur bevorderd of ondersteund. Prestaties worden geoptimaliseerd, sportletsels herstellen sneller en preventief om sportletsel te voorkomen.

Wilt u een afspraak?

Voor een afspraak kunt u via 072 – 511 84 74 bellen.